Wednesday 12 August 2015

Pembentangan P.Khas Kumpulan 9

Inovasi dan Perubahan Dalam Pendidikan 
Tarikh: 13 Ogos 2015 (Khamis)- Masa 9.00 - 10.00 pagi
Tempat: Makmal 1

Kumpulan 9




1.    Nurul Jannah binti Ngapoi
2.    Mohd Ehsan bin Tomin

Reka Bentuk Resos 


Teknologi e-pembelajaran membuka laluan pengajaran dan pembelajaran secara maya (melalui internet) dengan mudah dan pantas.  Guru dan pelajar dapat berinteraksi tanpa perlu bersemuka melalui teknologi berinovatif ini. 

Perkembangan resos pembelajaran berasaskan teknologi ICT:  

e-buku- Ialah buku dalam bentuk elektronik, memuatkan kandungan yang sama dengan buku dalam bentuk cetakm, mempunyai ciri-ciri tambahan iaitu terdapat pautan, fungsi carian, fungsi highlighting dan bahagian mengambil
nota.  


Hotel Seri Malaysia Ipoh

Latar belakang-Hotel Seri Malaysia Ipoh

e-majalah- Majalah dalam bentuk elektronik, mempunyai ciri-ciri yang sama dengan majalah bercetak tetapi disertakan fungsi-fungsi elektronik seperti e-buku, mudah dicapai melalui internet untuk dijadikan rujukan pada bila-bila masa, guru dapat membimbing(scaffold) dengan menambah nota, saranan, tugasan untuk mengarah pembelajaran atau memberi fokus kepada aspek-aspek penting.  





MyDin di RTC Ipoh



e-portfolio- Satu alat interaktif dinamik yang memuatkan pengumpulan bahan pembelajaran pelajar, artifak, catatan interkasi guru dengan pelajar atau pelajar dengan pelajar lain, sejauh mana perkembangan pembelajaran termuat dalam e-portfolio, hal ini memudahkan guru memantau dan membimbing pelajar mengikut keperluan.  



blog dan forum- Memberi peluang kepada pelajar untuk membaca, menulis, memberi respons, berkolaborasi dan berbincang dalam talian, membolehkan pelajar berkongsi pengalaman dan pandangan, melalui blog dan forum, pelajar introvert dan pendiam juga bermotivasi untuk melibatkan diri, kemahiran berfikir aras tinggi dapat dikembangkan. 


Senarai teknologi boleh digunakan:
 

  • Personal digital assistants (PDA)
  • MP3 
  • D-ROM 
  • Web 2.0 tools 
  • Laman sesawang/web





No comments:

Post a Comment