Saturday 1 August 2015

Table 3 -EDU3093

TABLE 3 : SUMMARY OF INFORMATION ON EACH COURSE/MODULE
1.      
Name of Course / Module    :  GURU DAN CABARAN SEMASA
2.      
Course Code                        :  EDU 3093
3.      
Name(s) of academic staff   :  
4.      
Rationale for the inclusion of the course/module in the programme :
5.      
Semester and Year offered  :  2/ Tahun 1
6.      
Total Student Learning Time (SLT)
Face to Face
(SILA RUJUK Jadual SLT/Proforma dan Skema)
Total Guided and Independent Learning
L = Lecture
T = Tutorial
P = Practical
O= Others
L
T
P
O


120
Rujuk Matriks SLT - Lampiran 1
30                                                    
15
0
75
7.      
Credit Value                         :  3(3+0)
8.      
Prerequisite (if any)             :  Tiada
9.      
Learning outcomes  :
  1. Mengenal pasti dan membuat refleksi tentang cara-cara menangani isu dan cabaran semasa
  2. Mengenal pasti tanda-tanda awal gangguan emosi murid serta langkah menanganinya
  3. Mengenal pasti tekanan emosi guru serta langkah menanganinya
  4. Menyesuaikan dan menyediakan diri dengan perubahan  dalam bidang pendidikan
  5. Menyediakan pelan tindakan untuk mengurus  perubahan
10.    
Transferable Skills:
Kemahiran komunikasi, kemahiran social, kemahiran penyelesaian masalah, kemahiran berfikir
11.    
Teaching-learning and assessment strategy  : 
1.Kuliah
2.Tutorial
3.Demonstrasi
4.Hands-on
5. Kerja Kursus Pendek
6. Pembentangan tutorial
7. Folio Pembelajaran Pelajar
12.    
Synopsis :
Kursus ini membincangkan isu-isu pendidikan dan cabaran  semasa; tanda-tanda awal gangguan emosi dalam kalangan murid dan guru serta cara-cara menanganinya; inovasi dalam pendidikan  serta pengurusan perubahan.
This course discusses educational issues and current challenges; early symptoms of emotional disturbances amongst students;  teachers and ways to overcome; innovation and managing educational changes.
13.    
Mode of Delivery :
1.Kuliah
2.Tutorial
14.    
Assessment Methods and Types
1. Peperiksaan Akhir
2. Kerja Kursus Berbenuk Kerja Kursus Pendek

15.    
Mapping of the course/module to the Programme Aims  :
Perancangan pengunjuran dan pelaksanaan kursus ini menepati matlamat program iaitu melahirkan guru sekolah rendah yang berkualiti dari segi penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran, dan ketrampilan profesionalisme sebagaimana yang dipaparkan dalam Matrik Hasil Pembelajaran Program (PLO). Rujuk Lampiran 2

16.    
Mapping of the course/module to the Programme Learning Outcomes :
Sila Rujuk MAtriks TLO  - Lampiran 3
17.    
Content outline of the course/module and the SLT per topic :
Sila Rujuk Skema  TLO - Lampiran 4
18.    
Main references supporting the course  :

Fullan,M.(2003).Managing  change:With a vengeance.London: Falmer Press/Routledge.
Fullan.M.(2005).Fundamental change:International handbook of  educational change. Springer.
Kozma,R.B.(2003). Technology,innovation and educational  change: A global perspective.USA:ISTE.

Additional references supporting the course :

Altricher,H. & Elliot,J.(2000).Images of educational change.  Buckingham:Open University Press.
Blanchard,J.S.& Marshall,J.(2004). Web-based learning in K-12 classrooms: Opportunities and
       challenges,Vol,21.(3/4)USA: The Haworth Press,Inc.
Fullan,M.(2001) The meaning of  educational change.(3rd ed.) New  York:Teacher College Press.
Hoban,G.J.(2002).Teaching learning for educational change.  Buckingham:Open University Press.
Liz Ozman Wan Oman.(2000).Mengurus agenda abad 21: Cabaran dan persiapan diri dalam era
       globalisasi.Kuala  Lumpur:Golden Books Centre.
Mittelman,J.(2001).Capturing globalisasi. London: Routledge.
Shahril@Charil Marenki.(1999).Isu pendidikan di Malaysia:  Sorotan dan cabaran.Kuala Lumpur:Utusan.
Universiti Kebangsaan Malaysia.(1999). Isu-isu pendidikan.  Bangi: Fakulti Pendidikan , UKM.
Universiti Kebangsaan Malaysia.(2000).Globalisasi:Implikasi dan cabaran.Bangi:Fakulti Sains Pembangunan.

19.    
Other additional information




No comments:

Post a Comment